close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כשרות גם בתחום האפור

מערכת שורשטז סיוון, תשעו22/06/2016

איך לשמור כשרות גם במקומות שזה לא ברור מאליו

תגיות:

שמירת כשרות היא חלק מתפיסת עולם דתית ומסורתית. כשרות בסיסית נשמרת באמצעות הפרדה בין בשר לחלב, אך יש שורה ארוכה של הלכות שמתייחסות לנושא. בעזרת מערכת הכללים ניתן לקבוע מהם סוגי המזון המותרים והאסורים באכילה. עם זאת, קיימות גם לא מעט בעיות שבהן שומרי כשרות עלולים להיתקל. אז איך אפשר לשמור גם בשטח האפור? הנה כמה פתרונות לסיטואציות נפוצות:

בחו"ל

בשנים האחרונות הפך הנושא של שמירת כשרות בחו"ל לפשוט ונוח. הסיבה העיקרית לכך היא השימוש באינטרנט, שמאפשר לדתיים ומסורתיים לבדוק מראש איפה יש מקומות כשרים ולבחור לפיהם את מפת התיירות. יש גם עסקים יהודיים פרטיים שאפשר ליהנות בהם ממוצרים כשרים בדיוק כמו בארץ, בתי חב"ד שמציעים אוכל כשר למהדרין ורשתות של מזון כשר כמעט בכל הערים המרכזיות באירופה ובארצות הברית.

על אף האמור לעיל, בארץ כמעט כל מוסד קולינרי מתהדר בתעודת כשרות, אך בחו"ל הן נדירות יותר. המשמעות היא שמסעדה מסוימת יכולה להיות כשרה ולהפריד בין בשר וחלב או להקפיד על תרומות ומעשרות במזון מן הצומח, אולם עדיין לא להחזיק בתעודת כשרות. הפתרון במקרה הזה הוא לשאול את הבעלים על סוג הכשרות ובמידת הצורך לבצע את ההתאמות הנדרשות מראש.

במשרד

בהרבה סביבות עבודה, בייחוד אלה שנמצאות במרכז הארץ, לא שומרים על כשרות ולכן מתעוררות שאלות הלכתיות לגבי השימוש במטבחון. מצד אחד, יש דברים שברור שמומלץ להימנע מהם כמו שימוש בקרש חיתוך וכלי חרס. מצד שני, יש גם לא מעט פריטים שאין שום בעיה להשתמש בהם, כמו למשל כוסות זכוכית. בכל מקרה עדיף לוותר על כוסות חד פעמיות ולנצל את ההזדמנות כדי לשמור על איכות הסביבה.

הסוגיה של אוכל כשר במשרד משותף הופכת להיות מורכבת יותר בכל הנוגע למוצרי חשמל. מבחינה עקרונית, יש להתייחס לאופי המכשיר: מכשירי חשמל שבהם מתקיים מגע עם המזון עלולים להיות לא כשרים, לעומת מוצרים כמו מיקרוגל שאליהם מכניסים כלים עם מכסה לא אמורים להוות בעיה.

אצל חברים

שומרי כשרות נתקלים לעיתים בבעיות הלכתיות כשהם מגיעים לבקר אצל חברים עם תפיסת עולם שונה וחילונית. רוב המסורתיים לא מעוניינים להעליב את חבריהם, אז הם פשוט נמנעים מאוכל ושתייה מחוץ לבית. זה פתרון שלא תמיד עולה בקנה אחד עם כללי הנימוס, אז עדיף פשוט לשאול או לרמוז להעדפות ספציפיות.

כמו כן, תמיד ניתן להתנדב להביא את האוכל למפגש חברתי. כך מקלים על המארחים וגם שומרים על הכשרות המועדפת.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה